Działania promocyjne i reklamowe realizują wiele założeń – promują markę i konkretne produkty, pomagają w pozyskaniu nowych klientów i utrzymaniu zaangażowania stałych, zwiększają sprzedaż i kreują pozytywny wizerunek firmy. Istnieje wiele strategii i narzędzi, które pozwalają na ich realizację. Wśród nich są program lojalnościowy i program partnerski. Każdy z nich odbywa się na innych zasadach.
Co to jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to działanie marketingowe, którego celem jest budowanie długotrwałych relacji i wzmacnianie lojalności klientów. Jego uczestnicy są nagradzani za konkretne czynności – najczęściej zakupy lub skorzystanie z usługi, ale również polecenie firmy znajomym czy rozwiązanie quizu. Otrzymują za nie punkty, które następnie wymieniają na benefity, np. nagrody rzeczowe, rabaty, bony zniżkowe czy też przywileje, jak specjalna karta dań w restauracji lub pierwszeństwo w rezerwacji wakacji w biurze podróży.
Główne założenia programu partnerskiego
Programy partnerskie z kolei pomagają w budowaniu sieci partnerów firm. Ma to pomóc w firmie we wzroście zasięgów i dotarciu do szerszego grona odbiorców. Partnerzy reklamują markę i jej produkty, co w obecnych czasach zazwyczaj odbywa się drogą internetową, np. w mediach społecznościowych. Program partnerski także bazuje na obustronnych korzyściach. Firma ostatecznie może liczyć na wzrost przychodów, z kolei partnerzy otrzymują w ramach współpracy darmowe produkty lub/i wynagrodzenie uzależnione od sprzedaży.
Co łączy program lojalnościowy i program partnerski?
Pomimo, że cele programów lojalnościowych i programów partnerskich są nieco inne, to na pewno w obu przypadkach mamy do czynienia z promocją marki. Są to działania marketingowe, które ostatecznie prowadzą do jej rozwoju i wzrostu przychodów. Jednocześnie budują i wspierają zaufanie do sprzedawcy. W programach lojalnościowych odbywa się to poprzez nagradzanie uczestników za lojalność, z kolei w programach partnerskich poprzez promowanie marki przez influencerów i firmy, które mogą pochwalić się zaufaną społecznością.
Program partnerski czy program lojalnościowy?
Wybór odpowiedniego programu na pewno warunkuje cel, jaki firma chce osiągnąć. Program lojalnościowy skierowany jest bezpośrednio do klientów – stałych lub/i nowych. Pomaga związać ich z marką oraz pozyskać jej zaufanych ambasadorów. To także skuteczny sposób na zwiększenie wartości koszyków klientów i tym samym wyższe przychody dla firmy. Programy lojalnościowe sprawdzą się więc bardzo dobrze w przypadku sprzedawców i firm usługowych, z których ofert klienci korzystają cyklicznie.
Jeśli chodzi o programy partnerskie, to ich celem jest wzrost zasięgów. Poprzez wsparcie partnerów możliwe jest dotarcie do szerszego grona odbiorców. Koszty z tym związane firma zazwyczaj ponosi dopiero po sprzedaży produktów, do której przyczynił się konkretny partner. W ten sposób łatwiej jest zoptymalizować koszty działań marketingowych.
W programach lojalnościowych w centrum znajduje się lojalność i zaufanie klienta, z kolei w programach partnerskich wzrost zasięgów. W pierwszym przypadku istnieje możliwość stworzenia programu zarówno dla nowych, jak i stałych klientów, z kolei w drugim działania ukierunkowane są na nowych odbiorców. Duże znaczenie przy wyborze programu ma więc nie tylko cel, ale i grupa docelowa.
Program lojalnościowy i program partnerski można wdrożyć jednocześnie. Nie muszą być one ze sobą w żaden sposób powiązane. Do ich uruchomienia potrzebny jest jednak specjalny system informatyczny, taki jak platforma Loyalty Starter, umożliwiająca obsługę programów lojalnościowych i partnerskich.