Program lojalnościowy a program partnerski

Osoby zajmujące się programami lojalnościowymi i partnerskimi

Działania promocyjne i reklamowe realizują wiele założeń – promują markę i konkretne produkty, pomagają w pozyskaniu nowych klientów i utrzymaniu zaangażowania stałych, zwiększają sprzedaż i kreują pozytywny wizerunek firmy. Istnieje wiele strategii i narzędzi, które pozwalają na ich realizację. Wśród nich są program lojalnościowy i program partnerski. Każdy z nich odbywa się na innych zasadach.

Co to jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to działanie marketingowe, którego celem jest budowanie długotrwałych relacji i wzmacnianie lojalności klientów. Jego uczestnicy są nagradzani za konkretne czynności – najczęściej zakupy lub skorzystanie z usługi, ale również polecenie firmy znajomym czy rozwiązanie quizu. Otrzymują za nie punkty, które następnie wymieniają na benefity, np. nagrody rzeczowe, rabaty, bony zniżkowe czy też przywileje, jak specjalna karta dań w restauracji lub pierwszeństwo w rezerwacji wakacji w biurze podróży.

Główne założenia programu partnerskiego

Programy partnerskie z kolei pomagają w budowaniu sieci partnerów firm. Ma to pomóc w firmie we wzroście zasięgów i dotarciu do szerszego grona odbiorców. Partnerzy reklamują markę i jej produkty, co w obecnych czasach zazwyczaj odbywa się drogą internetową, np. w mediach społecznościowych. Program partnerski także bazuje na obustronnych korzyściach. Firma ostatecznie może liczyć na wzrost przychodów, z kolei partnerzy otrzymują w ramach współpracy darmowe produkty lub/i wynagrodzenie uzależnione od sprzedaży.

Co łączy program lojalnościowy i program partnerski?

Pomimo, że cele programów lojalnościowych i programów partnerskich są nieco inne, to na pewno w obu przypadkach mamy do czynienia z promocją marki. Są to działania marketingowe, które ostatecznie prowadzą do jej rozwoju i wzrostu przychodów. Jednocześnie budują i wspierają zaufanie do sprzedawcy. W programach lojalnościowych odbywa się to poprzez nagradzanie uczestników za lojalność, z kolei w programach partnerskich poprzez promowanie marki przez influencerów i firmy, które mogą pochwalić się zaufaną społecznością.

Program partnerski czy program lojalnościowy?

Wybór odpowiedniego programu na pewno warunkuje cel, jaki firma chce osiągnąć. Program lojalnościowy skierowany jest bezpośrednio do klientów – stałych lub/i nowych. Pomaga związać ich z marką oraz pozyskać jej zaufanych ambasadorów. To także skuteczny sposób na zwiększenie wartości koszyków klientów i tym samym wyższe przychody dla firmy. Programy lojalnościowe sprawdzą się więc bardzo dobrze w przypadku sprzedawców i firm usługowych, z których ofert klienci korzystają cyklicznie.

Jeśli chodzi o programy partnerskie, to ich celem jest wzrost zasięgów. Poprzez wsparcie partnerów możliwe jest dotarcie do szerszego grona odbiorców. Koszty z tym związane firma zazwyczaj ponosi dopiero po sprzedaży produktów, do której przyczynił się konkretny partner. W ten sposób łatwiej jest zoptymalizować koszty działań marketingowych.

W programach lojalnościowych w centrum znajduje się lojalność i zaufanie klienta, z kolei w programach partnerskich wzrost zasięgów. W pierwszym przypadku istnieje możliwość stworzenia programu zarówno dla nowych, jak i stałych klientów, z kolei w drugim działania ukierunkowane są na nowych odbiorców. Duże znaczenie przy wyborze programu ma więc nie tylko cel, ale i grupa docelowa.

Program lojalnościowy i program partnerski można wdrożyć jednocześnie. Nie muszą być one ze sobą w żaden sposób powiązane. Do ich uruchomienia potrzebny jest jednak specjalny system informatyczny, taki jak platforma Loyalty Starter, umożliwiająca obsługę programów lojalnościowych i partnerskich.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close