Gamifikacja obejmuje zastosowanie elementów gier oraz technik ich projektowania w kontekście niezwiązanym bezpośrednio z samą rozgrywką. Celem grywalizacji jest zaangażowanie ludzi, motywowanie do działania, pobudzanie do edukacji oraz rozwiązywanie sporów przy osiąganiu pożądanych zachowań. Warto wiedzieć, w jaki sposób gamifikację można wykorzystać w pracy.
Implementacja
Wdrożenie grywalizacji obejmuje kilka etapów, wśród których należy wskazać:
- określenie celów,
- identyfikację użytkowników,
- projekt merytoryczny i graficzny rozgrywki,
- opracowanie rozwiązań IT,
- testowanie.
Wiele firm dodaje również fazę rekrutacji, której zasadniczym celem jest wypromowanie metody wśród przyszłych eksploratorów. Efekt implementacji mierzy się z wykorzystaniem następujących współczynników:
- poziomu osiągniętego celu,
- odsetka grupy docelowej zarejestrowanej na platformie gamifikacji,
- liczby aktywnych odbiorców przez czas trwania projektu.
Przykłady i efekty
Gamifikacja może przybierać różnorodne formy. Jedne z najpopularniejszych rozwiązań stanowią: stosowanie systemu punktowego za wykonane zadania, rozwój postaci lub zaangażowanie jak największej liczby osób w konkretny projekt. Grywalizacje można również wykorzystywać w procesie socjalizacji organizacyjnej. Zwiększa ona bowiem zaangażowanie pracowników o kilkadziesiąt procent. Stosowanie systemu punktowego sprawia, że osoby, realizujące dany projekt, wykonują go z dużą starannością i dbałością o każdy element. Należy jednak uważać, by narzędzia grywalizacji wykorzystywać w odpowiedni sposób. Bardzo często stosowane elementy gry prowadzą bowiem do infantylizacji pracowników. Zdarza się również, że realizacja służbowych projektów postrzegana jest jako zabawa, a nie obowiązkowe zajęcie.
Grywalizacja stanowi świetną metodę na stworzenie efektywnego zespołu. Warto więc zapoznać się z rozwiązaniami dostępnymi na stronie Gamfi, by usprawnić pracę swojego przedsiębiorstwa.