Rachunki za media, opłaty stałe, bieżące wydatki na utrzymanie, ubezpieczenia, mandaty, spontaniczne zakupy na wyprzedażach – świat finansów domowych staje się coraz bardziej złożony a przez to wymagający szczególnego nadzoru. Aby pieniądze na rachunku nie topniały w sposób niekontrolowany warto korzystać z aplikacji mobilnych obsługujących osobiste rachunki bankowe.
Bank w telefonie
Korzystanie z banku za pomocą stron internetowych jest już dość powszechne. Jednak ten sposób obsługiwania konta nie daje pełnej kontroli w każdym czasie i miejscu. Znacznie szybciej, a przede wszystkim wygodniej jest korzystać z aplikacji na telefon. Jedynym warunkiem jest dostęp do Internetu – za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej lub Wi-Fi.
Jakie są zalety aplikacji bankowej?
Przeglądając dowolny ranking kont osobistych widzimy, że wszystkie wiodące banki oferują usługi w aplikacjach telefonicznych. Możliwość dokonywania operacji bankowych w systemie mobilnym to dla instytucji finansowych sposób na zwiększenie obrotów, ale to także wyjście naprzeciw potrzebom klientów.
Aplikacja telefoniczna pozwala kontrolować wydatki. Odpowiednie ustawienie limitów i blokad skutecznie przeszkadza w niekontrolowanych, impulsywnych zakupach. Przed dokonaniem transakcji aplikacja informuje, jakie są przyszłe płatności i ile środków jest dostępnych.
W każdej chwili można sprawdzić historię płatności i uruchomić transakcję, gdy zapomnieliśmy o zapłaceniu rachunku.
W aplikacjach możliwe jest przeglądanie wydatków za pośrednictwem zestawień liczbowych oraz wykresów, które informują o każdym odstępstwie od standardowych wydatków miesięcznych. Aplikacja jest jak strażnik, który pilnuje dostępu. Oczywiście bez zgody właściciela sama niczego nie zablokuje, ale daje czas na refleksję i powstrzymanie się przed spontanicznym wydatkiem.
Niewątpliwie największą zaletą aplikacji bankowych jest to, że bank mamy cały czas przy sobie – w kieszeni czy w ręce na ekranie smartfona. Mając więcej czasu podczas podróży czy w kolejce do lekarza właściciel konta może wykonywać różne operacje, ale także planować przyszłość – zakładać lokaty, kupować obligacje, inwestować na giełdzie, odkładać pieniądze na rachunku oszczędnościowym.
Aplikacja, która pamięta za nas
Telefoniczne aplikacje bankowe posiadają ustawienia automatycznych powiadomień. Gdy czekamy na przelew środków na nasz rachunek nie musimy wciąż logować się do aplikacji – gdy pieniądze zostaną zaksięgowane na koncie otrzymamy komunikat sms. Jeśli zleciliśmy płatność, a na rachunku zabrakło środków aplikacja także nas o tym powiadomi. Dzięki takiej opcji nie narazimy się na zapłatę kar za opóźnienie.
Większość aplikacji posiada funkcję „asystenta płatności”, który analizuje comiesięczne operacje i domyślnie proponuje dokonanie określonych transakcji. Asystent podsuwa nam gotowy przelew do wysłania – wystarczy go tylko zaakceptować.
W przypadku faktur papierowych nie ma potrzeby wpisywania danych kontrahentów i innych danych do przelewu – nowoczesne aplikacje pozwalają skanować fakturę i na podstawie zebranych danych wypełniają przelew i przedstawiają go do zatwierdzenia właścicielowi konta.
Bezpieczne bankowanie
Wiele osób nie ma zaufania do bankowości telefonicznej. Obawiają się, że utrata telefonu to zagrożenie dla pieniędzy. Oczywiście utrata telefonu nie jest czymś przyjemnym, ale to zdarzenie całkiem niegroźne dla lokat bankowych. Złodziej czy znalazca telefonu nie skorzysta z naszych pieniędzy bez znajomości haseł dostępowych.
Aby w takim przypadku mieć stuprocentową pewność, że nikt nas nie okradnie warto zalogować się przez komputer do bankowości internetowej i zablokować dostęp do aplikacji telefonicznej. Po zakupie nowego telefonu należy ponownie dokonać instalacji aplikacji i ustawić nowe hasła – PIN-y. Należy pamiętać, że PIN-y do aplikacji wymagają takiej samej ochrony jak PIN-y do kart płatniczych.