Odwołany lot a odszkodowanie. Sprawdź, jakie masz prawa.

lot samolotem

Opóźnienia lotu, a nawet jego odwołanie to sytuacje znane wielu osobom, korzystającym z usług przewoźników. Zazwyczaj, odwołując planowy lot, firmy przewozowe zasłaniają się siłami wyższymi, takimi jak złe warunki pogodowe lub niesprawna maszyna. Niestety, nie zawsze starają się uczciwie rozwiązać problem. Pasażer jako konsument jest chroniony przez prawo i może być pewien, że nie zawsze jest w podobnych sytuacjach na przegranej pozycji. Wiele osób, poszkodowanych w ten sposób przez przewoźników, nie próbuje dochodzić swoich praw głównie z powodu nieświadomości przepisów. Warto znać swoje prawa, gdy stoimy po drugiej stronie konfliktu z największymi przewoźnikami.

Odwołany lot a twoje prawa

Przewoźnik ponosi pełną odpowiedzialność za opóźniony lub odwołany lot, a jeśli w oczekiwaniu na samolot spędziłeś na lotnisku przynajmniej dwie godziny, przewoźnik ma obowiązek zapewnić tobie możliwą pomoc i wsparcie, nie tylko materialne, ale również – w razie potrzeby – psychologiczne. Taka pomoc obejmuje przede wszystkim zapewnienie posiłków i napojów, opłacenie zakwaterowania w hotelu (w razie konieczności oczekiwania na lot przez co najmniej jedną noc) oraz w razie konieczności również lot zastępczy do miejsca pierwotnej destynacji. Jeśli w podobnych okolicznościach nie otrzymałeś takie pomocy, masz prawo ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów dodatkowych w celu zapewnienia warunków do życia na czas oczekiwania na opóźniony lub odwołany lot. Musisz pamiętać, aby zachować wszystkie paragony i faktury, potwierdzające twoje wydatki na niezbędne rzeczy.

Voucher – częsta praktyka przewoźników

W ramach rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot linie lotnicze oferują osobom poszkodowanym vouchery, które można wykorzystać do rezerwacji kolejnego lotu. W ten sposób przewoźnicy zabezpieczają się przed utratą płynności finansowej i z tego względu jest to ich częsta praktyka. Klienci linii lotniczych są wciąż nieświadomi swoich praw konsumenckich i często nie wiedzą, że taka polityka jest niezgodna z europejskimi normami. Poszkodowany pasażer nie ma obowiązku przyjmowania rekompensaty w takiej formie, chyba że sam na to przystaje. Ma on natomiast pełne prawo, aby żądać od przewoźnika całkowitego zwrotu kosztu zakupionych biletów.

Takie vouchery mają swoje zalety i wady. Z pewnością, jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą nadal korzystać z usług tego samego przewoźnika, a kupując bilet w okazyjnej cenie na podróż poza sezonem, może wykorzystać voucher nawet w sezonie, kiedy ceny znacznie rosną, nie martwiąc się przy tym o proces rezerwacji i odprawy. Wadą takiego rozwiązania jest, niestety, fakt, że w przypadku ewentualnego bankructwa przewoźnika, właściciel vouchera traci swoją rezerwację i wydane na nią pieniądze. Sam voucher więc nie daje żadnej gwarancji, że tym razem lot się odbędzie.

Jakie masz szanse na otrzymanie odszkodowania?

Jeśli twój lot został odwołany na podstawie decyzji wydanej przez służby powietrzne lub Ministerstwo Spraw Zagranicznych, na przykład w związku z zagrożeniem epidemiologicznym lub z powodu zagrożenia terrorystycznego, wówczas przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za tę decyzję, a ty nie możesz ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot. Możesz liczyć na bezpłatną możliwość zmiany rezerwacji na lot w późniejszym terminie, kiedy zostanie wydane na nie pozwolenie. Pamiętaj, aby przed zakupem biletu zapoznać się z polityką zmiany lotu lub jego odwołania, aby być świadomym swoich praw i wymagań wobec tego przewoźnika. Niestety, każda linia lotnicza ma nieco inaczej sprecyzowane te kwestie, dlatego warto znać ich treść, aby uniknąć niepotrzebnego stresu w razie podobnego zdarzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close